مطالبات داروخانه‌ها ۳ قسمت است؛ یک قسمت سهم ارز است که مابه‌التفاوت طرح دارویاری است و سازمان هدفمندی یارانه‌ها باید بپردازد، یک قسمت سهم سازمان‌های بیمه‌گر است، یک قسمت هم شیرخشک است. این را عضو انجمن داروسازان ایران می‌گوید و ادامه می‌دهد: داروخانه‌ها از زمان اجرای طرح دارویاری هر ماه به طور متوسط از سازمان‌های بیمه‌گر طلب دارند و الان ۵ ماه از سال گذشته و سازمان تامین اجتماعی حتی یک ریال به حساب داروخانه‌ها واریز نکرده است.

احمدی می‌گوید: بدهکارترین و بدعهدترین سازمان بیمه‌گر در ایران در زمینه صنعت دارو، "سازمان تامین اجتماعی" است. درحالی‌که بزرگ‌ترین سازمان بیمه در ایران است و حدود ۴۲ میلیون نفر از ایرانیان تحت پوشش آن هستند. جالب است که حدود ۷۰ درصد مطالبات ما تنها از این سازمان است.

طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، سازمان‌های بیمه‌گر باید ۶۰ درصد مطالبات داروخانه‌ها را بلافاصله بعد از دریافت اسناد پرداخت کنند و ۴۰ درصد باقیمانده را هم بعد از ۳ ماه بپردازند. موضوعی که سازمان تامین اجتماعی پشت گوش انداخته است. دکتر احمدی با اشاره به این موضوع مهم ادامه می دهد: اگر سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت بدهی خود تاخیر داشتند، باید معادل اوراق مشارکت جریمه بپردازند. ولی نه تنها این اتفاق نمی‌افتد، بلکه کسی هم در این خصوص پاسخگو نیست.

به گفته عضو انجمن داروسازان ایران، وقتی سازمان بیمه گر به تعهدات خود عمل نمی‌کند، داروخانه‌ها در تامین دارو دچار مشکل می‌شوند. چون پولی برای خرید دارو ندارند. در سال ۱۴۰۰ به خاطر بدعهدی سازمان‌های بیمه‌گر خصوصا سازمان تامین اجتماعی، ۱.۵ همت چک داروخانه‌ها نزد شرکت‌های پخش دارو برگشت خورد. در ۵ ماه گذشته هم بیش از ۳ همت چک داروخانه‌ها برگشت خورد. یعنی در این ۵ ماه برگشتی چک‌های داروخانه‌ها ۱۰۰ درصد افزایش داشته است! این موضوع دومینو وار می‌تواند روی همه چیز تاثیر بگذارد و حتی تولید دارو در کشور را متوقف کند.

بیشتر بخوانید؛

دارو مثل چیپس و پفک نیست

اگر منابع ارزی و ریالی دارو به موقع و به مقدار کافی تامین نشود، داروخانه‌ها دچار کمبود دارو می‌شوند. کمبودی که دولت و سازمان‌های بیمه‌گر ایجاد کرده‌اند. این را دکتر احمدی می‌گوید و اضافه می‌کند: دولت، سهم ارز دارو را نمی‌دهد و تامین اجتماعی هم سهم خودش را نمی‌دهد. هیچ کس هم پاسخگو نیست. ما یک ماه پیش در شورای عالی سیاستگذاری دارو، نامه‌ای مفصل خطاب به رئیس جمهوری نوشتیم و ۶ چالش و ۶ راهکار را مطرح کردیم.

دارو امسال گران می‌شود؟

گردش مالی عجیبِ داروخانه‌های دولتی

چرا بالاشهری‌ها این همه داروخانه دارند؟لطفا متن بلاگ مورد نظر خودتان را وارد کنید

نظرات کاربران

*نظری ثبت نشده*

نظر خود را درباره این بلاگ با ما در میان بگذارید.

ورود به سایت

آخرین بلاگ ها

دسته بندی ها

برچسب ها